مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در زمینه مقابله با آلودگی هوای تهران گفت: براساس مصوبه هیئت دولت از سال ۹۳ به‌مدت ۳۶ ماه علاوه بر‌اینکه باید بنزین یورو ۴ توزیع شود، به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ برویم.

به گزارش اسلامشهرخبر به نقل از تسنیم، کیومرث کلانتری در حاشیه دومین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه براساس مصوبه سال ۹۳ هیئت وزیران و براساس قانون هوای پاک دستگاه‌های اجرایی تکالیفی دارند اظهار داشت: در زمینه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها به‌ویژه در تهران حدود ۲۶ دستگاه اجرایی دارای وظایف قانونی هستند.

وی با بیان اینکه سازمان حفاظت محیط‌زیست براساس قانون هوای پاک و مصوبه هیئت وزیران نقشی نظارتی دارد، افزود: کارگروه‌هایی در فرمانداری‌ها به‌ریاست فرمانداران و دبیری شهرداران استان تهران برای توسعه فضای سبز شهرها بر اساس طرح جامع شهر تشکیل می‌شود.

سرانه فضای سبز شهر باید حداقل ۱۵ مترمربع باشد

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه شهرهای استان دارای طرح جامع بوده و سرانه فضای سبز در آن‌ها پیش‌بینی شده، تصریح کرد: سرانه فضای سبز شهر باید حداقل ۱۵ متر مربع باشد و این قانون باید ظرف مدت ۱۰ سال اجرایی شود.

کلانتری عنوان کرد: توسعه فضای سبز یکی از زیرساخت‌های کاهش و کنترل آلودگی هوا است و با توجه به تهدیدی که توسط ریزگردها از طرف مناطق غربی و جنوب استان داریم اجرای کمربند سبز هم در این مناطق تصویب شد.

وی به لزوم توسعه فضای سبز در دهیاری‌ها اشاره کرد و گفت: روستاها نیز باید توسعه فضای سبز داشته باشند و در این راستا از نهال‌های بومی کم آب‌بر استفاده شود، ضمن اینکه بیشتر آب اختصاص یافته به این فضای سبز از طریق بازچرخانی پساب و خروجی تصفیه‌خانه‌های فاضلاب باید تأمین شود.

توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ ضروری است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه بنزینی که در استان تهران توزیع می‌شود بنزین با استاندارد یورو ۴ می‌باشد تأکید کرد: بر اساس مصوبه هیئت دولت باید از سال ۹۳ به مدت ۳۶ ماه علاوه بر اینکه یورو ۴ توزیع شود به سمت توزیع بنزین با استاندارد یورو ۵ برویم و بر همین اساس کارگروه در خواست ارتقاء بنزین از یورو ۴ به ۵ را طبق مصوبه سال ۹۳ ارائه کرد.

کلانتری در زمینه توزیع گازوئیل در استان تهران اظهار داشت: خوشبختانه گازوئیل ۵۰ppm گوگرد توزیع می‌شود، که حرکت بسیار خوبی است، تغییر کیفیت سوخت و ارتقاءآن از یورو۲ به یورو۴ در دولت یازدهم و در پی آن در دولت دوازدهم وضعیت روزهای سالم در استان تهران را افزایش می‌دهد.

بخشی از آلاینده‌های تهران از منبع طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است

وی با بیان اینکه بخشی از آلاینده‌ها اجتناب‌ناپذیر است افزود: آبان ماه امسال به دلیل عدم بارش نزولات و تولید ریزگردها از کشورهای همسایه و بخشی هم از منابع داخلی ۱۴ تا ۱۵ روز هوای ناسالم برای گروه های حساس در تهران داشتیم، که ارتباطی به آلاینده‌های شهری و خودروها نداشته و منشأ خارجی و طبیعی علت اصلی آن بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی به جای موتور سیکلت‌های بنزینی شامل کاربراتوری و انژکتوری تصریح کرد: این موضوع نیارمند یک برنامه زمان‌بندی شده می‌باشد، براساس گزارش نیروی انتظامی، از ابتدای امسال شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری ممنوع است، اما موتورسیکلت‌های انژکتوری همچنان پلاک‌گذاری می‌شوند.

مقدمات احداث واحد تولید موتور سیکلت برقی در تهران فراهم می‌شود

کلانتری با بیان اینکه براساس اعلام سازمان صنعت، معدن و تجارت، حدود ۱۴۰۰ موتورسیکلت برقی تاکنون در کشور شماره‌گذاری شده است تأکید کرد: تلاش برای ایجاد واحدهای تولید موتورسیکلت‌های برقی در جریان است، تا بتوانیم در کلانشهر تهران با ۳ میلیون موتورسیکلت، این جایگزینی را انجام دهیم و مقدمات احداث یک واحد تولید موتور سیکلت برقی فراهم شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بیشتر مشکل آلودگی هوا مدیریتی است خاطرنشان کرد: اگر همه دستگاه‌ها به عملکرد خود عمل کنند و شهروندان همکاری لازم را داشته باشند قطعاً مهار آلودگی در حد قابل قبول امکان‌پذیر می‌شود.

انتهای پیام/