رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به ویژگی‌های وزیر علوم در جامعه اسلامی گفت: وزیر علوم نباید سرباز جریانات سیاسی باشد.

به گزارش اسلامشهرخبر به نقل از تسنیم محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای  اسلامی امروز در هجدهمین نشست سالیانه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور که در دانشگاه علامه طباطبایی در حال برگزاری است با اشاره به شعار امسال این نشست اظهار داشت: در ابعاد مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی نیازمند نوگرایی در کشور هستیم تا به اهداف نظام، منویات رهبر معظم انقلاب و فرمان‌ها و وصیت‌نامه امام خمینی(ره) عمل کنیم.

وی  تصریح کرد: درجا زدن و در یک موقعیت ماندن و اداره حکومت با یک ایده می‌تواند یک آفت باشد و ما را از آرمان‌هایی که برای انقلاب اسلامی تعریف شده دور کند؛ بنابراین باید به‌دنبال ایجاد تغییر و ساختار باشیم تا به اهداف خود برسیم.

زاهدی با اعلام اینکه “در وزارت علوم هم نیازمند یک تحول جدی در حوزه پژوهش، آموزش، فناوری و مسائل فرهنگی هستیم” افزود: سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها در سال ۹۲ ابلاغ شده است، اما متأسفانه عزم و اراده‌ای برای اجرایی کردن آن نبوده است.

رییس کمیسیون مجلس ادامه داد: معتقدم اگر این سند به نام تحول بنیادین دانشگاه نامگذاری می‌شد بهتر بود، چون برخی‌ها که با آن آشنا نیستند به‌دلیل اینکه انسان‌های کج‌فهم و کج‌سلیقه‌ای هستند قضاوت می‌کنند.

وی  با بیان اینکه این افراد کج ‌فهم و کج‌سلیقه تصور درستی از دانشگاه اسلامی ندارند، گفت: در سه چهار سال گذشته و در این دولت اثر و اراده‌ای برای اجرای این سند نبوده، در سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها به مسائلی همچون آموزش، پژوهش، فناوری، مدیریت، ساختار و مسائل فرهنگی پرداخته شده در هر حال باید بگوییم نسبت به اجرای این سند غفلت کرده‌اند.

وی به اعضای اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل توصیه کرد: اجرایی کردن سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها را پیگیری و آن را فرهنگ‌سازی کنید. اگر این کار را انجام دهیم حرکتی در جهت نوگرایی و ایجاد تحول بنیادین در حوزه آموزش عالی انجام داده‌ایم.

زاهدی تصریح کرد: از دولت و فردی که به‌عنوان وزیر علوم معرفی می‌شود به‌عنوان یک مطالبه و شرط جدی می‌خواهیم برنامه خود را برای پیاده کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها ارائه دهد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه “ما کاری با برنامه وزیر پیشنهادی نداریم و تأکید ما اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها است” اضافه کرد: اولین مطالبه ما این است که فرد پیشنهادی چگونه می‌خواهند سند اسلامی کردن دانشگاه را اجرا و روش‌ها و مکانیزم‌های خود را اعلام کند.

وی یادآور شد: مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز این آمادگی را دارند که هر کاری را برای اجرایی کردن سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها انجام دهند.

زاهدی در ادامه به سؤالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ویژگی‌های وزیر علوم پیشنهادی و مطالبه مجلس در این زمینه گفت: مطالبه جدی ما این است فردی برای وزارت علوم معرفی شود که در درجه اول دارای جایگاه علمی مطلوبی بوده و خوش‌اخلاق، دارای صداقت، و وفادار به اهداف نظام و انقلاب باشد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تذکر اینکه وزیر علوم نباید سرباز جریانات سیاسی باشد، گفت در واقع وزیر علوم باید الهام‌بخش اساتید و دانشجویان و ارتقای علمی باشد.

وی با یادآوری اینکه وزیر علوم باید اقتصاد مقاومتی را براساس اقتصاد دانش‌بنیان پیگیری کند، تأکید کرد وزیر علوم باید کسی باشد که بعد از پایان دوره وزارتش از او به‌خوبی یاد کنند، با وجود این، نباید فردی بیاید که مسائل سیاسی برای او اولویت داشته باشد البته وزارت علوم یک جایگاه سیاسی و وزیر علوم هم یک فرد سیاسی است و این با سیاسی‌کاری فرق می‌کند.

وی‌ درباره آخرین اقدامات کمیته رسیدگی به مدرک تحصیلی حسین فریدون گفت: مسئولیت کمیته پیگیری رسیدگی به مدرک فرد مورد نظر به‌عهده آقای قمی است.

وی گفت مدارک مختلفی از سوی آقای قمی و ابطحی در این باره تهیه شده است که کمی با یکدیگر متفاوت است. قرار شده است در جلسه‌ای با حضور هر دو نماینده موضوع بررسی شود و کمیسیون نظر نهایی خود را اعلام کند.

زاهدی افزود قرار است در مورد مدرک او ماده ۲۳۶ اعمال شود که این ماده می‌گوید اگر در دستگاهی تخلفی صورت گرفته باشد ده نفر از نمایندگان یا کمیسیون می‌توانند از مجلس درخواست رسیدگی کنند که کمیسیون مربوطه نیز هیئتی را مشخص می‌کند و این هیئت به بررسی موضوع و ارائه گزارش به صحن مجلس می‌پردازد. اگر تخلفی صورت گرفته باشد، مورد تخلف به قوه قضاییه معرفی می‌شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه گفت: آقای ابطحی مدارک متعددی را از مدارک علمی فریدون به دست آورده و مستندات فراوانی در این زمینه ارائه کرده است، با وجود این، ایشان و آقای قمی نتوانستند به وفاقی در این زمینه برسند.

وی تأکید کرد: پس از مطالعه گزارش‌ها قرار شد در جلسه‌ای گزارش‌های این دو تلفیق شده و پس از این گزارش جامعی به صحن مجلس ارائه شود.

زاهدی در ادامه درباره وضعیت اتحادیه دانشجویی تادا گفت: اکنون که آقای سید ضیاء هاشمی سرپرست وزارت علوم شده‌اند انتظار داریم ایشان مواضع نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری را به‌خوبی بررسی و در این زمینه با نهاد مشورت کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: ظاهراً وقتی رئیس نهاد مقام معظم رهبری در جلسه‌ صدور مجوز حضور نداشته و یا جلسه را ترک کرده‌ است قطعاً اتفاقی رخ داده که این مسئله صورت گرفته است. در هر حال وزارت علوم باید به نظر رئیس نهاد احترام می‌گزارد.

وی گفت: یک زمان بحث هم‌فکری و تعامل است که ما معتقدیم در آنچه اتفاق افتاده است تعامل و هم‌فکری نبوده است.

زاهدی ادامه داد: به هر حال امیدواریم وزارت علوم و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تعامل یکدیگر این موضوع را رفع کنند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این‌که “نمی‌توانم در مورد صدور مجوز اتحادیه تادا اظهار نظر کنم” تأکید کرد: نمی‌دانم چه‌کسانی در جلسه بوده‌اند و یا این‌که جلسه به حد نصاب رسیده بوده است یا نه، اما بحث من این است که اگر فرض بر این است که با حضور افراد جلسه حد نصاب را داشته است که وزارت علوم می‌گویند این‌گونه بوده است اما چرا رأی‌گیری با تعامل و هم‌فکری با نهاد صورت نگرفته است. دور زدن نهاد در این مسئله کار درستی نیست.

وی با اشاره به این‌که وزارت علوم با این‌گونه اقدامات چگونه می‌خواهد فرهنگ‌سازی کند، یادآور شد: یکی از متولیان فرهنگ‌سازی در دانشگاه‌ها نهاد مقام معظم رهبری است، احترام نگزاردن به این نهاد با فرهنگ‌سازی سنخیتی ندارد، بلکه تعامل است که می‌تواند زمینه فرهنگ‌سازی را بیشتر سازد.

زاهدی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ایجاد پردیس‌های بین‌الملل در دانشگاه‌ها نیز گفت: بنده مخالف وجود چنین پردیس‌هایی هستم، در برخی از این پردیس‌ها حتی یک دانشجوی خارجی نیز حضور ندارد و این مسئله خوب نیست هرچند آموزش رایگان نیز چندان مورد قبول نیست.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پایان به ایجاد تغییر قانون انتخابات و برخی قوانین کشور تأکید کرد.