نمی توان با بودجه در نظرگرفته شده برای متروی اسلامشهر کار موثری انجام داد

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه متروی اسلامشهر ۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۶ ردیف داشت، اما تخصیص داده نشد گفت: بودجه ساخت متروی اسلامشهر در سال جاری حدود ۲۰میلیارد تومان است که این مبلغ آنقدر نسبت به هزینه‌های اجرای خطوط مترو اندک است که نمی‌شود با آن کار موثری انجام داد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه با بیان اینکه متروی اسلامشهر ۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۶ ردیف داشت، اما تخصیص داده نشد گفت: بودجه ساخت متروی اسلامشهر در سال جاری حدود ۲۰میلیارد تومان است که این مبلغ آنقدر نسبت به هزینه‌های اجرای خطوط مترو اندک است و نمی‌شود با آن کار موثری انجام داد.

به گزارش اسلامشهرخبر، حمل و نقل ریلی طی سال‌های اخیر یکی از موارد لازم توسعه شهرنشینی بوده که در کشور ما نیز با توجه به رشد جمعیت و مهاجرت در پایتخت، بیشترین سطح پیشرفت ریلی در شهر تهران صورت گرفته است.

بدیهی است این رشد شهرنشینی در طول سال‌های گذشته نه تنها در شهر تهران بلکه در شهرها و شهرک‌های خوابگاهی اطراف آن نیز به وجود آمده است، به ویژه اینکه بسیاری از مهاجرانی که رویای حضور در شهر تهران را در سر می‌پرورانند به دلیل بالا بودن قیمت مسکن و هزینه‌های زندگی در تهران، شهرها و شهرک‌های اطراف آن را برای سکونت انتخاب می‌کنند.

همین امر افزایش جمعیت در شهرستان‌ها و شهرک‌های اطراف تهران را نیز به دنبال داشته است، آن هم جمعیتی که اغلب آنها شاغل در شهر تهران بوده و مسیر چند کیلومتری تا پایتخت را همه روزه در رفت و آمد هستند.

در این میان شهر جدید پرند که با فاصله‌ای ۳۰ کیلومتری از تهران رویای پایتخت سیاسی شدن را در سر می‌پروراند و جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است (که اغلب نیز شاغل در شهر تهران هستند ) هنوز هم در انتظار رسیدن ریل مترو به سر می‌برد.

پروژه مترو پرند و البته شهرستان رباط کریم که از زمان تعیین شده برای بهره‌برداری از آن ماه‌ها می‌گذرد و دلایل زیادی برای تأخیر در اتمام این پروژه تاکنون مطرح شده است، مشکلات زیادی را برای ساکنان این مناطق به همراه داشته است چراکه بسیاری از شهروندان شاغل در تهران با شنیدن خبر خوب احداث متروی پرند و رباط کریم در آینده‌ای نزدیک، تصمیم به سکونت و سرمایه‌گذاری در این مناطق گرفته و ساکن شهر جدید پرند شده‌اند.

این در حالی است که به اتمام نرسیدن هر چه سریع‌تر این پروژه مشکلات فراوانی را در این مناطق به همراه خواهد داشت، چرا که روزانه جمعیت کثیری از سمت شهرستان رباط کریم و شهر پرند برای آغاز فعالیت روزانه خود روانه تهران می‌شوند که حمل و نقل آنها از طریق مترو هم از نظر امنیت و هم از لحاظ هزینه بسیار مناسب‌تر و بهتر از راه‌های دیگر است.

به نظر می رسد، عدم اختصاص اعتبارات لازم جهت اتمام این پروژه اصلی‌ترین عامل تاخیر در ساخت و بهره‌برداری از آن است. استان تهران با توجه به بزرگی و جمعیت زیاد خود مورد بی‌مهری قرار گرفته و اعتبارات در نظر گرفته شده برای این استان کافی نبوده است.

یکی از عواملی که تأخیر در روند اجرای پروژه متروی پرند را در پی داشته، به گفته شرکت متروی تهران و حومه، نوسانات قیمت ارز بوده که هزینه‌های خرید قطعات و تجهیزات مترو را افزایش داده است.

این در حالی است که تزریق بودجه و اعتبارات لازم به این پروژه به منظور پیشرفت کار و اتمام آن امری ضروری و مهم است، چرا که عدم توجه کافی به این امر و ادامه این روند پروژه را دچار فرسودگی کرده و خسارت مالی فراوانی نیز برای دولت به همراه خواهد داشت.

از سوی دیگر عدم رسیدگی به موقع به این چنین پروژه‌هایی که برای مردم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و به اتمام نرسیدن آن در زمان مقرر و تعیین شده به نوعی بدبینی مردم نسبت به پروژه‌های دولتی را نیز به همراه خواهد داشت.

علی امام مدیر عامل مترو تهران در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت مترو پرند با بیان اینکه در سنوات گذشته بر اساس مصوبات بالادستی، مجری دو خط مترو پرند و اسلامشهر، شهرداری تهران انتخاب شده است، گفت: در بودجه سنواتی کشور نیز برای این دو خط مترو ردیف بودجه در نظر گرفته شده است.

امام با بیان اینکه ردیف بودجه اعتبارات دولتی خطوط متروی تهران در سال‌های اخیر کاهش یافته و امسال نیز این رقم ناچیز تقریبا نصف شده است، گفت: بودجه ساخت متروی اسلامشهر در سال جاری حدود ۲۰میلیارد تومان است که این مبلغ آنقدر نسبت به هزینه‌های اجرای خطوط مترو اندک است که نمی‌شود با آن کار موثری انجام داد.

امام با بیان اینکه در مورد مترو اسلامشهر هنوز اقدام عملی انجام نگرفته است؛ گفت: چرا که با اینکه ۲۰ میلیارد تومان در بودجه ۹۶ ردیف داشت، اما تخصیص داده نشد. در مترو پرند نیز با آنکه شاهد پیشرفت ۵۰ درصدی هستیم، اما در انتظار تامین مالی از سوی دولت هستیم؛ چرا که با این اعتبارات نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی با بیان اینکه نمی‌توان با این اعداد ناچیز در صنعت مترو کاری انجام داد، گفت: راه حل اساسی حل مشکل مترو حومه، تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای است تا بتوانند با اختیاراتی که دارند ساخت مترو در حومه را پیش ببرند.

امام با بیان اینکه مترو پرند از شهر آفتاب تا فرودگاه امام خمینی (ره) انجام شده و از فرودگاه تا پرند نیز به طول ۱۹ کیلومتر باقیمانده است، گفت: این در حالیست که ۱۴ کیلومتر مترو از فرودگاه امام (ره) تا پرند یک لاینش کاملا تمام شده و تنها یک لاین آن باقیمانده است. اما واقعا با بی‌پولی نمی‌توان کاری از پیش برد.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم پول مردم شهر تهران را خرج خارج از شهر کنیم، گفت: پیمانکار مترو فرودگاه تا پرند پای کار است، اما به شرط آنکه از او حمایت مالی شود؛ چرا که مترو پرند جزء تعهدات دولت است و باید دولت فکری به حال تامین منابع آن کند.

شهردار آنلاین

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *