مردم:خودروی صفر نمی خریم/وزارت صنعت: از تولید حمایت می کنیم!

تابستان است و بازار سفرهای تابستانی روز به روز با نزدیک شدن تعطیلات مدارس داغ تر می شود اما دریغ از رونق بازار خودرو.بازاری که مردم سفت و سخت تحریمش کرده اند تا قیمت ها و کیفیت خودروهای داخلی را اصلاح کنند.

به گزارش اسلامشهرخبر، تابستان است و بازار سفرهای تابستانی روز به روز با نزدیک شدن تعطیلات مدارس داغ تر می شود اما دریغ از رونق بازار خودرو.بازاری که مردم سفت و سخت تحریمش کرده اند تا قیمت ها و کیفیت خودروهای داخلی را اصلاح کنند.

حتی بعد از خیانت کار خواندن کسانی که خودروی تولید داخل را نمی خرند، توسط نعمت زاده وزیر صنعت نیز وضعیت بهبود نیافت و این اظهارات آقای وزیر تنها خشم بیشتر مردم را به هرماه داشت.خشمی که حالا در روزهای گرم تابستانی داغ تر هم شده است و کار به جایی رسید که دستیار ارشد رئیس جمهور یعنی حسین فریدون اعلام کرد، حسن روحانی درباره اظهارات وزیر صنعت به او تذکر داده است.

تذکر که البته نعمت زاده آن را رد می کند ودرباره آن می گوید: من چیزی نشنیدم!و از بیان جزئیات بیشتر در این رابطه خودداری می کند.

وی پیش از این هم درباره نرخ خودروها با بیان این‌که من به دنبال گران‌شدن خودرو نیستم، گفته بود که قطعا من هم به دنبال ارزان‌شدن خودرو هستم، اما نه به قیمت ضرر کردن کارخانه‌های تولیدی!به این ترتیب است که کمپین” نه به خودروی صفر داخلی” روز به روز فراگیر تر می شود و وزیر صنعت نیز همچنان به حمایت های خود از خودرو سازان ادامه می دهد.

این در حالی است که رصد بازار نشان می دهد، مشتریان تمایلی به خرید خودرو ندارند و برای این کار چند دلیل دارند.برخی از آنهاتوان مالی خرید خودرورا ندارند چرا که کمترین نرخ برای خودرو پراید است که این روزها با نرخ بالای ۱۵ میلیون به فروش می رسد. برخی منتظر خودروهایی هستند که قرار است پس از لغو تحریم‌ها راهی کشور شوند و کارخانه های خودرو سازی را انگشت به دهان کنند! و عده ای نیز سفت و سخت به کمپین پیوستند و قصد خرید خودرو را ندارند.

در هر حال با وجود این تحریم ها و نخریدن ها هنوز نه خبری از کاهش نرخ خودروهاست و نه خبری از تسهیلات و وام برای بالا بردن توان خرید مشتریان. البته دو سه ماهی از تصویب وام ۱۵ میلیون تومانی برای خرید خودرو می‌گذرد، اما ظاهرا این وام نیز آن طور که باید، در بین متقاضیان توزیع نشده و بنابراین اثر خاصی روی بازار نگذاشته است.

در این میان وزارت صنعت هنوز هم دل به دل خودرو سازان می دهد وآن طور که خبر می‌رسد، شرکت‌های خودروساز داخلی قصد افزایش قیمت محصولات خود را دارند و هرچند اظهارات اخیر وزیر صنعت،معدن و تجارت مبنی بر «ضد انقلاب دانستن حامیان تحریم خودرو داخلی»، این کار را به تعویق انداخته، اما ظاهرا افزایش قیمت قطعی است!

نرخ خودروها در بازار آزاد

با این حال اما می توان گفت بازار آزاد خودرو هادی تولید داخل کمی تکان خورده و  کاهش قیمت‌های نسبی در بازار آزاد همچنان ادامه دارد، به طوری‌که بین ۱۰۰ هزار تا یک میلیون تومان از قیمت خودروهای داخلی کاسته شده است.براساس گفته فعالان بازار، در هفته گذشته پژو ۲۰۶ تیپ ۵ کاهش قیمتی ۱۰۰ هزار تومانی را تجربه کرد و ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد و مدل صندوقدار آن نیز با کاهشی ۱۰۰ هزار تومانی ۳۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان به فروش رفت.

همچنین پژو ۴۰۵ نیز با کاهش ۲۰۰ هزار تومانی در هفته‌ گذشته مواجه بود، ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به فروش رسید و پارس نیز با توجه به افت ۱۰۰ هزار تومانی اش، ۳۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رفت.به گفته فعالان بازار، رانا نیز با افت ۵۰۰ هزار تومانی ۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان در هفته گذشته قیمت داشت و دنا نیز ۴۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خرید و فروش شد.اما از بازار تیبا و پراید نیز خبر می‌رسد که بیشتر این خودروها در هفته گذشته ثبات قیمت داشته اند و تنها مدل ۱۱۱ (پراید هاچ بک) کمی افت کرده است.بر این اساس، پراید ۱۱۱ با قیمتی برابر با ۲۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در هفته گذشته به فروش رفت تا مشخص شود ۱۰۰ هزار تومان کاهش قیمت داشته است.در هفته گذشته، تیبا نیز ۲۴ میلیون تومان خرید و فروش شد و پراید مدل ۱۳۱ نیز با قیمتی برابر با ۲۰ میلیون تومان به فروش رفت. همچنین مدل ۱۳۲ پراید نیز در هفته گذشته ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت داشت.

با این حال قیمت ها در کارخانه های خودرو سازی همچنان به قوت خود باقی هستند و معلوم نیست با حمایت های آقای وزیر بالاخره تکلیف شرکت های خودرو سازی و خودروهای داخلی و مردمی که منتظر تحولی در بازار هستند چه خواهد شد.

شفاف

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *