قالیباف:گفت‌وگو بین اصول‌گرایان ضرورت‌ تحقق گفتمان “نواصولگرایی” است

محمدباقر قالبیاف در گفت‌وگو با روزنامه خراسان به تشریح گفتمان نواصولگرایی پرداخت.

محمدباقر قالبیاف در گفت‌وگو با روزنامه خراسان به تشریح گفتمان نواصولگرایی پرداخت.

به گزارش اسلامشهرخبر به نقل از تسنیم، محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شهردار اسبق تهران، در گفت‌وگویی که با روزنامه خراسان داشته،‌ درباره گفتمان نواصولگرایی، شعار ۴ درصدی و وضعیت اقتصادی نکات مهمی را مطرح کرده است.

بخش‌هایی از این گفت‌وگو به شرح زیر است:

قالیباف در پاسخ به این سوال که موضوع گفت‌وگو در بین گروه‌های اصول‌گرا را تا چه میزان لازم می‌داند؟ گفته است ” گفت‌و‌گو در عرصه سیاســی و فعالیت احــزاب موضوعیت دارد. درست مثل خانواده، اختلاف از وقتی شروع می شود که دوطرف با هم حرف نمی‌زنند. گاهی در بین دو دوست بر سر این که چه کسی بحث را شروع کند، اختلاف نظر پیش می‌آید. به ویژه در عرصه سیاسی، وقتی در اردوگاهی ادعا می‌شــود حداقل در مبانی با هم یکی هستند، این حرکت منســجم حتما نیازمند گفت‌و‌گو اســت. این گفــت‌و‌گو در اردوگاه اصولگرایی خیلی کم است.”

از نظر قالبیاف علت کمبود گفت‌وگو در اردوگاه اصولگرایی این است که نگاه بزرگان این جریان به گفت‌وگو یک طرفه است. وی در تشریح این مطلب گفته است “کسانی که پیش کسوت هستند و حس می‌کنند در مرکزیت قرار دارند، احســاس می‌کنند نیازی ندارنــد حرف بقیه را گوش کنند. همان طــور که در بحــث نواصولگرایی گفتم، گفت‌و‌گو بین اصولگرایــان یکی از ضرورت‌هاســت و باید اجازه داد این گفت‌و‌گو بین همه اتفــاق بیفتد. یعنی افراد را به پیش کســوت و آماتور تقســیم نکنند. درست است که انصاف و عقل حکم می‌کند آماتورها و تازه واردها به حرف پیش کسوت ها بیشتر توجه کنند، اما معنای این حرف این نیســت که فرد پیش کســوت نیازی به گــوش دادن ندارد.

وی در پاسخ به اینکه در مدلی که از آن سخن گفتید، جبهه مردمی نیروهای انقلاب را ســازوکار خوبی برای گفت‌و‌گو بین جریان اصولگرا می‌دانیــد یا خیر؟ گفته است “کاری که جمنا انجام داد از لحاظ شکلی درست بود. اصل این که باید مجمع بزرگی از همه قشــرها و سلایق مختلف اصولگرا تشــکیل شــود، درســت اســت. این که یک جمع ســه هزار نفره دور هــم جمع شــوند، خیلی ایده آل اســت. اما درباره این که ایــن افراد با چه ســازوکاری و چگونه دور هم جمع شــوند، به جمنــا انتقاداتــی وارد اســت، الان هم اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب این چگونگــی را حل کند و به درســتی آن مجمع تشــکیل شــود، در حقیقت همان فرایندی است که باید در نواصولگرایی اتفاق بیفتد.”

وی در ادامه با انتقاد از عملکرد جبهه مردمی در زمان انتخابات می‌گوید ” آن سه هزار نفری که در مجمع جمنا بودند فکر می‌کردند باید نظر خودشان را بگویند، در حالی که آن‌ها آمده بودند تا افکار عمومی جامعه را نمایندگی کنند، حداقل اردوگاه خودشان را نمایندگی کننــد. ممکن اســت من یک نظر شــخصی داشــته باشــم، ولی وقتی جامعه و جهت‌گیری‌ها را ببینم ممکن اســت به تصمیم دیگری برسم. این ایراد در جمنا مشهود بود.”

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به شعار ۴ درصدی‌ها که طرح آن در رقابت‌های ‌انتخاباتی تبدیل به کلید واژه او شده بود، در پاسخ به این سوال که آیا این تقسیم بندی ۴ درصدی مبنای علمی دارد یا خیر؟ می‌گوید “شما در بانک‌ها ببینید افرادی که بالای ۵۰ میلیون تومان از بانــک وام می‌گیرنــد، زیر ۴ درصــد جامعه هســتند. آن‌هایی که می‌توانند واردات ویژه انجام دهند مواردی مانند واردات خودروی گــران قیمت، آن‌هایی که دسترســی به اطلاعات خاص اقتصادی دارند، آن‌هایی که می‌دانند چه زمانی تخم مرغ وارد کنند و چه زمانــی دانه‌های مربوط به طیور را! نقدینگی موجود در بانک‌ها که مال مردم اســت، چند درصد در حال استفاده اســت؟ ۹۶ درصدی‌ها برای یــک وام ازدواج ، چند ســال در صف مــی‌ماننــد! حتی در حوزه رضایت‌مندی، در نظرسنجی‌های داخلی و خارجی، افراد کامال راضی از شرایط موجود فقط ۴ درصد هستند. کســانی که بانک خصوصی تشــکیل مــی‌دهنــد، حتما به قدرت وصل هســتند. چرا دولت همین ۱۱ هــزار میلیارد تومان را از جیب مردم به مؤسسات مشــکل‌دار داد؟ در هر جایی که عدد و رقم وجود دارد، عدد همین ۴درصد است.”

وی با تاکید بر اینکه الزاما این ۴ درصدی‌ها پولدارها نیستند؟ می‌گوید “۴ درصدی‌ها همان فرصت‌طلب‌ها هستند. من در انتخابات هم توضیح دادم کــه هرگز با تولیــد ثروت مخالف نیســتم. من دســت کســی که واردات انجام می‌دهد و زیرســاخت‌های کشور را در حوزه صنعــت متحول می‌کند، می بوســم.ما با تولید‌کننده مشکلی نداریم. ولی با آن‌هایی که سود بانکی را به ۲۷ درصد می‌رسانند، مخالفیم.”

انتهای پیام/

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *