متروی اسلامشهر

سال‌ها چشم‌انتظاری برای اتصال اسلامشهر به متروی تهران

مردم شهرستان اسلامشهر و شهرستان‌های جنوب غربی استان تهران از مسئولان و دست‌اندرکاران دولت درخواست دارند تا با اتصال این شهرستان‌ها به خط ۳ متروی تهران، باری از مشکلات ساکنان این منطقه بردارند.

مردم شهرستان اسلامشهر و شهرستان‌های جنوب غربی استان تهران از مسئولان و دست‌اندرکاران دولت درخواست دارند تا با اتصال این شهرستان‌ها به خط ۳ متروی تهران، باری از مشکلات ساکنان این منطقه بردارند.

به گزراش اسلامشهرخبر به نقل از تسنیم، با رشد روز افزون جمعیت و افزایش ترددهای شهری و استفاده از وسایل حمل و نقل، موضوع ترافیک روزانه معابر و راه‌های دسترسی شهروندان از منزل تا محل کار به یک معضل جدی و یکی از چالش‌های قابل توجه مجموعه مدیریت شهری و دولت‌ها تبدیل شده است.

در همین راستا نیز معضل ترافیک محور آیت‌الله سعیدی معروف به جاده تهران-ساوه که مسیر تردد روزانه شهروندان ساکن در شهرهای غرب استان تهران بوده یکی از موضوعات مهم این منطقه است؛ از این مسیر به عنوان یکی از پرترددترین محورهای ترانزیتی کشور یاد می‌شود، که طی چند سال گذشته برای رفع معضل ترافیکی آن برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت زیادی طراحی و برخی نیز به اجرا درآمده و بعضی نیز در مرحله وعده قرار دارد.

بنابر اظهارنظرهای مسئولان و کارشناسان حوزه حمل و نقل و مردم منطقه، یکی از طرح‌های بلندمدت، اساسی و تأثیرگذار برای رفع معضل ترافیک در این محور، احداث خط مترو و اتصال شهرهای جنوب غربی استان تهران به شبکه سراسری متروی شهر تهران است که از اواخر دهه ۸۰ به عنوان تنها راه‌حل ترافیک این منطقه از آن یاد شده و موضوع جلسات و بحث‌های مختلف بوده است.

مردم شهرستان اسلامشهر که در مجاورت پایتخت قرار دارند، هر روز برای رسیدن به محل کار خود در شهر تهران، با مشکل حمل و نقل عمومی مواجه هستند که، برای رفع این معضل علاوه بر افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، احداث معابر و خیابان‌های جدید، بهره‌مندی از مترو می‌تواند راهگشای این معضل باشد.

هر روز صبح تعداد زیادی از جمعیت شهرستان اسلامشهر و شهرهای اطراف با بهره‌گیری از انواع وسایل نقیله عمومی و شخصی برای رسیدن به نزدیک‌ترین ایستگاه مترو در خط ۳ به طرف ایستگاه‌های آزادگان و نعمت‌آباد عزیمت می‌کنند که در صورت امتداد خط ۳ و اتصال آن به اسلامشهر حجم زیادی از تردد خودروها در محور آیت‌الله سعیدی کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر اینکه راه‌اندازی ایستگاه‌های متصل به خط ۳ که نزدیک‌تر و در دسترس‌تر می‌باشد، می‌تواند در امر خدمت به مردم و رفع مشکلات آنها نقش و تأثیر بسزایی داشته باشد.

قرارداد احداث امتداد خط متروی تهران به شهرستان اسلامشهر، رسما در آخرین روزهای اسفند ماه سال ۱۳۹۱ بین شهرداری اسلامشهر و شرکت متروی تهران منعقد شده، ولی تاکنون متأسفانه هیچ اقدام چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته و مردم این شهرستان، برای آغاز عملیات عمرانی این طرح لحظه شماری می‌کنند.

آغاز عملیات احداث مترو

علی‌رضا ناصری‌پور شهردار سابق اسلامشهر در اواخر دی ماه سال ۱۳۹۳ در گفت‌وگویی با خبرنگاران، احداث مترو را یکی از مهم‌ترین مطالبات شهروندان اسلامشهری از مجموعه مدیریت شهری دانسته و گفت: اسلامشهر متحمل بار ترافیک خودروهای عبوری شهرهای اطراف شده که این امر ضرورت پیگیری جدی احداث مترو را پررنگ‌تر می‌کند.

بنا به گفته وی در ملاقات‌هایی که با مسئولان مدیریت شهری تهران و مدیرعامل مترو انجام شد، مقررشد که حداقل تا قبل از پایان سال ۹۳ عملیات احداث امتداد خط ۳ مترو تهران به سمت اسلامشهر آغاز شود که، متأسفانه تاکنون این وعده عملی نشده است.

امیرالله حقیقی فرماندار شهرستان اسلامشهر نیز آغاز عملیات احداث خط مترو تهران به اسلامشهر را تا دهه فجر سال ۹۳ تعیین کرده بود، که این وعده نیز تا به امروز محقق نشده است.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بر اساس شواهد و قرائن موجود هیچ انگیزه و اقدام جدی در مورد احداث خط مترو و اتصال به خط ۳ تهران وجود ندارد و در سفری که رئیس‌جمهور دولت یازدهم به شهرستان‌های غرب استان تهران و اسلامشهر داشته سخن از قطار شهری که طرحی غیر از مترو بوده و کارایی مترو را برای مردم منطقه نخواهد داشت به میان آمده و تاکنون عزم دولت هم برای عملی شدن عملیات این طرح جزم شده است نه برای مترو.

واریز بودجه ۴۴ میلیارد تومانی متروی اسلامشهر به حساب دولت

در همین راستا حسین علی عضو شورای اسلامی شهر اسلامشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، با تشریح آخرین اخبار متروی اسلامشهر اظهار داشت: بر اساس آخرین اخبار رسیده و با پیگیری‌های به عمل آمده از سوی نمایندگان مردم در مجلس و شورای شهر اسلامشهر و دیگر مسئولان برای احداث خط متروی اسلامشهر در امتداد خط ۳ متروی تهران، مبلغ ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در کمیسیون بودجه مجلس مصوب و به تصویب نمایندگان رسیده است.

وی با اشاره به اهمیت و ضرورت احداث متروی اسلامشهر و اتصال به خط ۳ متروی تهران خاطرنشان کرد: مبلغ ۴۴ میلیارد تومان بابت احداث متروی اسلامشهر به حساب دولت واریز شده و امیدواریم به زودی و پس از تغییراتی که در مجموعه مدیریت شهری تهران و اسلامشهر به وجود آمده شاهد آغاز عملیات احداث این طرح باشیم .

سیاسی‌کاری در احداث متروی اسلامشهر

متأسفانه احداث متروی اسلامشهرکه به عنوان یک طرح عمرانی و زیرساختی در بحث حمل و نقل و کاهش بار ترافیکی محور آیت‌الله سعیدی اثرگذار است به یک مسأله و طرح سیاسی تبدیل شده و گویا عزم جدی برای اجرای آن وجود ندارد.

این در حالی است که با احداث خط مترو و کاهش حجم تردد خودروهای شخصی به نظر می‌رسد که احداث تقاطع غیرهم‌سطح و اصلاح هندسی میدان نماز با هزینه سرسام‌آور در حال حاضر ضرورتی نداشته باشد؛ البته این عمل منوط به پیگیری‌ها ، همت و عزم جدی مسئولان بوده تا فارغ از نگرش‌های سیاسی به طرح‌های عمرانی توجه کنند.

گزارش از محمدرضا عباسی

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *