جزئیات تازه از شیوه تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس کالا

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت گفت: قیمت پایه عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا با احتساب قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب، حقوق گمرکی، هزینه‌‌‌‌‌های حمل و سایر هزینه‌های قابل قبول واردکننده و سود منصفانه، تعیین شده است.

به گزارش پایگاه خبری اسلامشهرخبر، عبدالله توکلی لاهیجانی در رابطه با نحوه تعیین سود بازرگانی خودروهای وارداتی و قیمت پایه عرضه این خودروها در بورس کالا، گفت: صورت جلسه الحاقی کارگروه اقتصادی واردات خودرو ناظر به تعیین سود علی‌الحساب بازرگانی برای تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس کالا است‌؛ نکته مهم این است که فرایند عرضه خودروی وارداتی در بورس به این صورت است که ابتدا قیمت پایه عرضه در بورس بر اساس سود بازرگانی علی‌الحساب (طبق جدول پایین)‌ تعیین می‌شود که این مهم بر اساس موازین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان انجام می‌شود.

* جزئیات نحوه تعیین قیمت پایه خودروهای وارداتی در بورس

وی اظهار داشت: بنابراین قیمت پایه عرضه در بورس شامل قیمت ارزی خودرو، سود بازرگانی علی‌الحساب، حقوق گمرکی، هزینه‌‌‌‌‌های حمل و سایر هزینه‌های قابل قبول واردکننده و سود منصفانه تعیین شده است.

توکلی لاهیجانی افزود: پس از آن خودرو بر اساس قیمت پایه تعیین شده در بورس کالا عرضه می‌شود و سپس مابه‌التفاوت قیمت فروش خودرو در بورس و قیمت پایه تعیین‌شده به عنوان سود قطعی بازرگانی در نظر گرفته خواهد شد. بنابراین نمی‌توان سود علی‌الحساب تعیین‌شده در این جدول را با شرایط پیشین مقایسه کرد، زیرا این جدول تنها تعیین‌کننده سود علی‌الحساب بازرگانی به منظور تعیین قیمت پایه عرضه در بورس است. حال آنکه سود قطعی بازرگانی پس از فروش خودرو در بورس و اخذ مابه‌التفاوت قیمت فروش و قیمت پایه تعیین‌شده اخذ می‌شود.

* رقابتی‌کردن بازار خودرو داخل از طریق عرضه خودروها با قیمت پایه کمتر در بورس

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صمت با تاکید بر اینکه رویکرد غالب در عرضه خودروهای وارداتی، رقابتی کردن بازار خودروی داخل از طریق عرضه خودروها با قیمت پایه کمتر در بورس کالا است، گفت: به همین دلیل سود علی‌الحساب بازرگانی تقلیل داده شده تا خودروهای وارداتی با قیمت پایه کمتر در بورس کالا عرضه شوند.

وی تصریح کرد: این تعرفه‌ها به طرز هوشمندانه‌ای تنظیم شده است تا خودروهای داخلی به معنای واقعی کلمه، یعنی خودروهایی با میزان داخلی‌سازی بالا، همچنان از مزیت رقابتی مناسبی هم از منظر خودرو و هم از منظر قطعه، برخوردار باشند.

توکلی لاهیجانی اظهار داشت: به عنوان مثال یک خودروی داخلی ۱۵۰۰ سی سی با میزان داخلی‌سازی بالای ۴۰ درصد عملا تعرفه ۱۰ درصدی را می‌پردازد، حال آنکه تعرفه علی‌الحساب یک خودروی وارداتی به میزان ۲۵ درصد در نظر گرفته شده است، غیر از آنکه سایر عوارض در خودروهای وارداتی نزدیک به ۱۵ درصد بیش‌تر از خودروهای تولید داخل است. بنابراین سعی شده تا ضمن حرکت به سمت رقابتی کردن بازار خودروی کشور، دغدغه‌های مرتبط با حمایت از تولید داخل نیز لحاظ شود.

* رقابتی شدن خودروهای داخلی از طریق توسعه محصولات مبتنی بر بن‌سازه‌های بومی

وی اظهار داشت: اگرچه در برنامه تحولی وزارت صنعت، معدن و تجارت رقابتی شدن محصولات داخلی از طریق توسعه محصولات مبتنی بر بن‌سازه‌های بومی و البته با عمق ساخت داخل بالا، اهمیت فراوان دارد، اما باید دقت داشت در چند سال اخیر خودروهایی با عمق داخلی‌سازی پایین، حتی کمتر از ۲۰ درصد به نام تولید داخل در کشور عرضه شده است که نه‌تنها ارزش افزوده مناسبی چه از منظر اشتغال و چه از منظر رقابت‌پذیری ایجاد نکرده‌اند، بلکه با تولید در مقیاس کم و با قیمت بالا، صرفا موجب شده‌اند که حقوق مصرف‌کنندگان خودرو تضییع شود.

وی اظهار داشت: بنابراین انتظار می‌رود تا مصرف‌کنندگان نیز مزیت ساخت داخل بالا را از طریق دسترسی به محصول رقابتی و با کیفیت داخلی حفظ کنند و قرار نیست که حفاظ‌های تعرفه‌ای مانع از ایجاد رقابت در بازار خودروی کشور شود.

انتهای پیام/*


ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.