مطالبات کامیون‌داران استان اصفهان در حال پیگیری است و توسط مسؤولان ذیربط ساماندهی می‌شود.

به گزارش اسلامشهرخبر به نقل از فارس از اصفهان، از روز گذشته کامیون‌داران و رانندگان خودروهای سنگین برخی از نقاط از جمله شهرستان‌های استان اصفهان برای رساندن صدای خود به گوش مسؤولان، تجمعات صنفی داشته و مطالبات خود را در این تجمع مطرح کردند.

به گفته بیشتر این رانندگان، این اعتراض برای یک یا دو مورد صنفی نیست، بلکه چندین مشکل طی سال‌های اخیر باعث شده که به اصطلاح کارد به استخوان‌شان برسد و دست به اعتصاب بزنند.

دخلی که با ریال و خرجی که با دلار است

یکی از این کامیون‌داران که در این اعتصاب شرکت کرده می‌گوید: دخل‌مان با خرج‌مان جور درنمی‌آید، هزینه قطعات زیاد شده اما کرایه بار برای ما از سال ۹۳ هیچ تغییری نکرده است؛ دخل ما با ریال محاسبه می‌شود اما خرج‌مان با دلار است.

او از هزینه‌های دلالی گلایه می‌کند و می‌افزاید: بیمه کامیون‌داران نیز از ۱۷۰ هزار تومان به ۲۰۲ هزار تومان افزایش یافته و علاوه بر آن سهمیه سوخت کمی به ما تعلق می‌گیرد.

این راننده کامیون ادامه می‌دهد: برای حمل باری که کرایه آن ۱٫۹ میلیون تومان است باید ۷۰۰ هزار تومان کمیسیون بدهیم و این مبلغ برای ما به صرفه نیست.

* تصمیمات جدید برای کامیون‌داران/ بیمه، بازنشستگی و کرایه حل می‌شود

داریوش امامی معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور دیروز در اصفهان و در خصوص مشکلات کامیون‌داران از اتخاذ تصمیمات جدید برای آنان خبر داده و اعلام کرده است: مقرر شد تا بخشی از کرایه‌های حمل و نقل را افزایش دهیم.

او این افزایش میزان کرایه حمل بار را بین ۱۰ تا ۲۰ درصد دانسته و تأکید کرده است: حق بیمه رانندگان کامیون نیز با پیگیری و همراهی سازمان تأمین اجتماعی کشور نیز این مشکل برطرف شده است.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری کشور معتقد است: مشکل مقرری بازنشستگی رانندگان نیز با دستور ویژه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و تشکیل یک کارگروه ویژه مورد پیگیری قرار گرفته است.

او در پایان می‌افزاید: بارنامه‌های کالا برخط است و در صورت افزایش فعالیت هر راننده سوخت بیشتری به او تعلق می‌گیرد.

نتایج بررسی‌های میدانی خبرنگار فارس حاکی از آن است که مطالبه اصلی رانندگان بر سر میزان کرایه بار آنان است، به طوری که با آنان باید علاوه بر تحمل فشار ناشی از افزایش قیمت قطعات، لاستیک و حتی بیمه، کرایه بار خود را براساس نرخ ۳ سال پیش بگیرند.

*معضلی به نام لوازم یدکی، لاستیک و روغن موتور

علیرضا نادری مدیر یکی از شرکت‌های باربری استان اصفهان مهم‌ترین و اصلی‌ترین مشکل کامیون‌داران را میزان نرخ کرایه حمل و نقل می‌داند و تأکید دارد: رانندگان خواستار تعیین نرخ کرایه بر اساس درصد افزایش قیمت لوازم یدکی، لاستیک و روغن موتور کامیون‌ها هستند.

او می‌افزاید: وقتی قیمت یک جفت لاستیک برای هر کامیون از ۳ میلیون تومان به ۶ میلیون تومان افزایش یافته، دخل و خرج کامیون‌داران با هم جور در نمی‌آید؛ افزایش ۲۰ درصدی نرخ کرایه‌ حمل بار نمی‌تواند افزایش قیمت‌ لاستیک و قطعات کامیون‌ها را جبران کند.

این مدیر شرکت‌ باربری اذعان دارد: مگر یک کامیون‌دار چقدر درآمد دارد که علاوه بر دو برابر شدن قیمت لاستیک‌ها و قطعات کامیون خود، بخواهد تاوان افزایش نرخ بیمه خود را نیز پرداخت کند؟

نادری با اشاره به وضعیت معیشتی کامیون‌داران ادامه می‌دهد: با توجه به شرایط فعلی، رانندگان کامیون نه تنها نمی‌توانند درآمد کافی داشته باشند بلکه ممکن است در آخر هر ماه به قطعه‌فروشان و لاستیک‌فروشان بدهکار شوند.

او با بیان این مطلب که حدود ۳ سال است نرخ کرایه بار هیچ تغییری نیافته، اشاره به حق بیمه کامیون‌داران دارد که میزان آن تا در سال ۹۶ به میزان حدود ۱۷۰ هزار تومان بوده اما در سال ۹۷ به ۲۰۲ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

به گفته این راننده باسابقه میانگین قیمت هر کامیون باربری ۶۰۰ میلیون تومان است که هر راننده در صورتی که نتواند درآمد کافی را کسب کند مجبور می‌شود سرمایه خود را تبدیل به پول کرده و آن را در بانک قرار دهد تا به سود برسد.

* رانندگانی که سرمایه‌گذارند

شغل رانندگی خودروهای سنگین به نوعی سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل کشور محسوب شده و شاغلان در این حوزه به عنوان سرمایه‌گذار شناخته می‌شوند، به طوری که اگر سرمایه خود را وارد این عرصه نکنند، سرمایه در گردش کاسته شده و چرخ حمل و نقل کشور کند می‌شود.

یکی از رانندگان معترض شهرضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به خواسته‌های رانندگان در این تجمع تأکید می‌کند: رانندگان خواستار افزایش حداقل ۴۰ درصدی کرایه و انضباط پایانه‌ها و نظارت بر عملکرد تمامی بخش‌های آن هستند.

او معتقد است که باید سختی کار رانندگان در پرداخت حق بیمه و حقوق آنان لحاظ شود و حذف کمیسیون‌های بی‌حساب و حذف کرایه‌های توافقی، لحاظ کردن کرایه‌های کارشناسی شده و متناسب با مسیر(بر حسب تن بر کیلومتر)، تناژ طبق قبل و حذف دلال‌بازی، شارژ سالانه هوشمند و حذف مبالغ اضافه از زمان بارگیری تا تخلیه (انعام کارگرها) و نظارت جدی و شدید در اعلام بارها از دیگر خواسته‌های رانندگان است.

* تعیین کرایه بار براساس تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیری

کرایه پایه برای کل کشور بر مبنای تن بر کیلومتر به تفکیک بارگیری باید تعیین شود، در بسیاری از نقاط کشور خصوصاً مسیرهای برگشت از سمت بنادر کرایه به حدی پایین است که حتی یک چهارم هزینه‌ها را تأمین نمی‌کند بنابراین تغییر کرایه‌ها نیاز ضروری است.

نرخ پایه حمل در قالب تن بر کیلومتر باید در سراسر کشور مشخص شود و این کار هر ساله با توجه به میزان مصرف و قیمت نهاده‌های اولیه حمل و نقل از جمله سوخت، لاستیک، حقوق راننده، بیمه‌ها، استهلاک سرمایه، سود منطقی سرمایه‌گذاری و عمر مفید تکرار شود.

* نماینده مجلس: منتظر نامه رانندگان هستم

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر، میمه و برخوار در مجلس شورای اسلامی که یکی از نمایندگان پیگیر کار کامیون‌داران است، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان می‌کند: کامیون‌داران در حال حاضر درآمد مناسبی ندارند و درآمد حاصل از حمل و نقل برای آن‌ها نسبت به سرمایه‌گذاری انجام‌شده تناسبی ندارد.

او معتقد است: با توجه به هزینه‌های جانبی کامیون‌‌ها جهت حمل و نقل کالا و بار، این شغل برای رانندگان و کامیون‌داران صرفه اقتصادی ندارد؛ راهداری کشور باید تدابیری را برای کامیون‌داران بیاندیشد و انجمن‌ها و کانون‌های صنفی کامیون‌داران باید مطالبات این قشر زحمت‌کش را به مسؤولان ذیربط منتقل کنند تا بتوان به بهترین نحو پیگیری و رسیدگی شود.

این نماینده مجلس با اشاره به جلسه خود با نمایندگان صنف کامیون‌داران استان اصفهان تأکید دارد: در جلسه‌ای با کامیون‌داران مقرر شد تا درخواست‌های آنان جمع‌بندی و نوشته شود.

به گفته حاجی‌دلیگانی، انجمن‌های مربوط کامیون‌داران استان اصفهان در صورت ارائه درخواست و مطالبات خود به صورت مکتوب این امکان را به من خواهند تا بتوانم مسائل آنان را از طریق مسؤولان ذیربط پیگیری کنم که البته منتظر درخواست کتبی آنان هستم.

* کامیون‌داران گلایه‌مندند

افزایش هزینه خدمات و تعمیرات به رانندگان خودروهای سنگین نیز از دیگر معضلات جدی این قشر محسوب شده و آنان از این موضوع نیز گلایه‌مندند، به گونه‌ای که طی سال‌های گذشته با افزایش روزافزون قیمت خدمات و تعمیرات، دست رانندگان برای تأمین مخارج خود تنگ‌تر شده است.

اکبر عشوریون رئیس اتحادیه خدمات وسائط نقلیه سنگین استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از افزایش سالانه ۱۰ درصد نرخ تعمیر وسائط نقلیه سنگین خبر می‌دهد و اعلام می‌کند: نرخ خدمات مربوط به کامیون‌ها به هیچ عنوان افزایش انفجاری و ناگهانی نداشته است.

او رکود بازار و نبود بار را از جمله مشکلات کامیون‌داران می‌داند و معتقد است: با توجه به نوسانات نرخ ارز و تکاپوی بازار قطعات وسائط نقلیه سنگین، هزینه‌های زیادی بر کامیون‌داران تحمیل شده و مشکلاتی را برای آنان به وجود آورده است.

رئیس اتحادیه خدمات وسائط نقلیه سنگین استان اصفهان تأثیر سیاست‌های کلان اقتصادی کشور را تأثیری مستقیم بر وضعیت کامیون‌داران تلقی می‌کند و تأکید دارد: با افزایش نرخ ارز و یا ایجاد رکود در کسب و کار، چرخه گردش بازار نیز کند شده و فشار زیادی بر رانندگان تحمیل می‌کند.

* نمی‌گذاریم بار کشور روی زمین بماند

کامیون‌داران با همه مشکلاتی در پیش رو داشته‌اند نیز اعلام کرده‌اند که این اقدامات فقط برای رساندن صدای‌مان به مسؤولان است و به هیچ عنوان نمی‌گذاریم بار کشور روی زمین بماند؛ آنان به دنبال اعتراضات تنش‌آفرین نیستند و تنها خواستار گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با مسؤولانند.

محمد مرتهب رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به همین نکته نیز اشاره دارد و می‌گوید: کامیون‌داران خواسته‌های بر حقی دارند که البته با مذاکره و گفت‌وگو قابل حل است.

او با اشاره به چگونگی تعیین کرایه بار کامیون‌داران ادامه می‌دهد: اصل این موضوع توافقی است که در یک بازه زمانی کرایه یک خط بار می‌تواند افزایش پیدا کند و بستگی به میزان عرضه و تقاضای بازار دارد.

* توافقی که دیگر نیست

رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان با توضیحات کامل‌تری از وضعیت کامیون‌داران در اصفهان اضافه می‌کند: نرخ کرایه بارهای بیرونی(غیرسالنی) و بازارچه‌ای در پایانه باربری استان اصفهان براساس تعداد کامیون‌های موجود برای باربری است، بدین معنا که با کمبود کامیون نرخ کرایه افزایش پیدا کرده و با وجود کامیون‌ها نیز نرخ کاهش پیدا می‌کند.

به گفته او دولت در گذشته معمولاً سوبسیتی برای حق بیمه کامیون‌داران پرداخت می‌کرد و علاوه بر آن نیز هزینه‌ای را برای سختی کار آنان در نظر می‌گرفت که امسال این اتفاق نیفتاد؛ نمایندگان کامیون‌داران در گذشته با نمایندگان صاحب کالا(شرکت‌های حمل و نقل) توافق می‌کردند.

مرتهب متذکر می‌شود: مشکل نرخ کرایه بار کامیون‌داران در صورت انجام بررسی‌های کارشناسی‌شده زودتر به نتیجه می‌رسید و راه حل‌هایی مطرح می‌شد؛ جایگاه نرخ کرایه بار در قیمت‌ تمام‌شده اجناس بالای ۳۰ درصد است و این آمار نگران‌کننده‌ای است.

* مشکلاتی که ناشی از فقدان صدای واحد است

شاید یکی از دلایل نرسیدن صدای رانندگان وسائط نقلیه سنگین عدم هماهنگی و فقدان مدیریتی واحد برای صدای این صنف است، تا جایی که شاید به دلیل زیر بار نرفتن بخشی از رانندگان هنوز امکان ایجاد اتحادیه صنفی مشخصی وجود ندارد.

به طوری که رئیس اتحادیه خدمات عمومی کالا و حمل و نقل برون‌شهری استان اصفهان بر این مطلب صحه می‌گذارد و یادآور می‌شود: رانندگان هیچ الزامی برای تبعیت و عضویت در انجمن‌ها و کانون‌های صنفی مرتبط با کامیون‌داران ندارند و این امر به تنهایی مشکل‌ساز بوده و نقطه ضعف این تشکل‌ها محسوب می‌شود.

انتهای پیام/